به املاک 118 خوش آمدید !
فروش تعدادمحدود ازمغازه های مجتمع تجاری اطلس اردبیل بصورت دست اول
بابهترین شرایط وقیمت آخرین فرصت سرمایه گذاری

تورم بخش مسکن و راه حلی برای خریداران مسکن

طی سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن موجب افت معاملات ملکی در کشور و به‌خصوص کلان‌شهر تهران شده و در پی آن قدرت خرید متقاضیان کاهش‌ یافته است. هم‌اکنون بخش اعظمی از اقشار مختلف جامعه که جزو دهک‌های متوسط و پایین هستند حتی با اخذ وام و تسهیلات متعدد توانایی تامین خانه را ندارند.طی دو سال گذشته بسیاری از معادلات و محاسبات برای تقویت قدرت مالی خریداران مسکن ازجمله پس‌انداز و دریافت وام برای خرید خانه به‌هم‌خورده است. از طرف دیگر پرداخت اجاره‌های سنگین سبب شده بسیاری از متقاضیان، راهکاری جز هجوم به شهرک‌های اطراف تهران نداشته باشند.

براساس آمارهای اتخاذشده از جامعه، در حال حاضر انتظار برای خانه‌دار شدن در خوش‌بینانه‌ترین حالت به بالای ۳۰ سال رسیده؛ البته این انتظار بدون در نظر گرفتن تسهیلات ارزنده برای برخی دهک‌ها، بالای ۵۰ سال و حتی یک قرن است.

به گفته کارشناسان صنعت ساخت‌وساز، تسهیلات کنونی بانک‌ها کفاف ۱۰ تا ۱۵ متر از واحد مسکونی در مناطق متوسط را می‌دهد، بنابراین با اطمینان می‌توان ادعا داشت تنها با تمرکز بر تسهیلات نمی‌توان متقاضیان کنونی جامعه را که بخش عمده آن جوانان هستند، خانه‌دار کرد.

نگرش و سیاست شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران از زمان شکل‌گیری این شرکت از دهه ۷۰ تاکنون باعث تحقق رویای خانه‌دار شدن هزاران خانواده در استان تهران و البرز شده است.

بزرگ‌ترین تفاوت این شرکت انبوه‌ساز (سهامی عام) با شرکت‌های دیگر در نحوه واگذاری و فروش املاک به متقاضیان است. بیشتر پروژه‌های این شرکت به شکل پیش‌فروش بوده و متقاضیان تنها با پرداخت میانگین حدود ۲۵ درصد از قیمت کل ملک و پرداخت اقساط دو تا سه‌ساله می‌توانند به آرزوی دیرینه خود برسند.

در همین راستا علی شاه‌حیدری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران می‌گوید: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با استفاده از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان و به‌کارگیری نیروهای متخصص توانسته جایگاه معتبری از نظر کیفیت، حجم فعالیت ساخت‌وساز، میزان سرمایه‌گذاری و کسب سهم مناسبی از بازار املاک را به دست آورد و همراه آن رضایت مشتریان و تامین نیازهای آنها در سطوح و طبقات مختلف اجتماعی را تامین کند.

وی معتقد است: بدون تردید با ساخت املاک مناسب و شرایط پیش‌فروش اقساطی املاک می‌توان تاثیرگذاری نامطلوب افزایش قیمت مسکن در خانه‌دار شدن متقاضیان را کاهش داد.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با علی شاه‌حیدری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران حول محور برنامه‌های منسجم این شرکت برای خانه‌دار کردن مردم است.

در سه دهه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران دچار تحولات بزرگی شد. در خصوص این تحولات توضیح دهید.
شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در سال ۱۳۷۳ فعالیت اجرایی خود را با احداث برج پامچال به‌عنوان شعبه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با مرکزیت شهر تهران و تحت پوشش قرار دادن استان‌های تهران، البرز و قزوین آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ به‌صورت یک شرکت مستقل ثبت شد. این شرکت در سال ۱۳۹۰ به سهامی عام تبدیل و با نماد (ثتران) وارد بازار فرابورس شد.

 چه شد که به سمت‌وسوی ساخت «اقتصادی» اما با کیفیت روی آورده‌اید؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کنونی کشور ،تامین ملک برای خانواده‌ها است. اگرچه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته املاک استیجاری به علت حمایت‌های دولت و مالکان موردپسند مستاجران است، اما در کشور ما به علت نبود درآمد کافی، تورم‌های ماهانه و کمبود برنامه‌های منسجم حمایتی از مستاجران، خانه‌دار شدن خانواده‌ها امری است که متاسفانه به یک رویا تبدیل‌شده است.

بنابراین تنها راهکار حل این معضل ساخت املاک اقتصادی و پیش‌فروش اقساطی آن و در کنار آن اعطای تسهیلات مناسب بانکی به خریداران است، اما این ارزان‌سازی نباید به انحراف کشیده شود چراکه سازندگان می‌توانند با استفاده از روش‌های صنعتی علاوه بر مدیریت هزینه پروژه، ملک باکیفیت را احداث کنند. زمانی که ملک به‌صورت ارزان و باکیفیت ساخته شود بدون تردید متقاضیان نیز ساده‌تر به هدف خود می رسند. البته تفاوت فاحشی بین ساخت‌وساز ارزان و صنعتی سازی وجود دارد، چراکه حفظ کیفیت ملک مهم‌ترین ویژگی آن است که علاوه بر حفظ جان و مال مردم باعث عدم هدررفت سرمایه‌های کشور می‌شود.

بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران سعی کرده املاک باکیفیت با قیمت‌های مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.

 از زمان تاسیس تاکنون، این شرکت چه تعداد پروژه انجام داده است؟

از زمان تاسیس تاکنون، عملیات اجرایی حدود ۶۳ پروژه با زیربنای بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع در قالب ۴۴ پروژه مسکونی به تعداد ۸ هزار و ۶۹۸ واحد، ۱۱ پروژه اداری و تجاری و ۸ مجتمع آموزشی و خدماتی به اتمام رسیده و در حال حاضر پنج پروژه با زیربنایی بالغ‌بر ۳۰۰ هزار مترمربع با کاربری مسکونی در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در دست احداث است.

 در خصوص حضور این شرکت در بازار سرمایه، این اتفاق چگونه شکل گرفت و در حال حاضر جایگاه این شرکت در این بازار کجاست؟

ورود به بازار سرمایه یکی از مزیت‌های هر شرکتی است. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز پس از حضور در این بازار توانسته عملکرد بسیار مطلوب‌تری از خود نشان دهد. این حضور باعث شده عملکرد این شرکت به‌صورت شفاف در معرض دید سهامداران و متقاضیان و شرکت‌های دیگر باشد. به‌طورکلی هر جا که شفافیت باشد، رابطه مستقیمی بین افزایش بازدهی و کارآیی و درنتیجه سود اقتصادی شکل می‌گیرد. زمانی که یک شرکت در بازار سرمایه پذیرش می‌شود، ملزم به ارائه اطلاعات و گزارش‌های مستمر و شفاف است و باید در چارچوب قوانین و مقررات و همچنین تامین منافع سهامداران اقدام کند؛ که با ورود مسکن تهران به بازار سهام این اتفاق رخ داد.

سرمایه کنونی شرکت مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم عادی یک هزار ریالی با نام تقسیم ‌شده و تماما پرداخت‌شده ‌است و افزایش سرمایه شرکت نیز در دست بررسی و اقدام است.

 گویا برای سال ۹۹ ایجاد و واگذاری پروژه عظیمی را در برنامه کاری خود دارید؟

با توجه به مطالب پیش‌گفته و سیاست‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و بانک مسکن به‌عنوان سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در راستای افزایش تولید مسکن برای اقشار متوسط و میان‌درآمد جامعه، این شرکت از نیمه سال ۱۳۹۷ اقدام به تعریف و شروع چند پروژه در تهران و شهر جدید اندیشه کرد. این پروژه‌ها با زیربنایی بالغ ‌بر ۲۵۰ هزار مترمربع در قالب حدود ۲ هزار واحد است که ازجمله آن می‌توان به پروژه مرکز شهر اندیشه، بنفشه و نگین شهرری و مقدم اشاره کرد که همگی در مرحله اجرا هستند. سیاست این شرکت در فروش پروژه‌های مذکور قطعا اقساطی بوده که با اضافه کردن تسهیلات بانک مسکن به مشتریان در کنار فروش اقساطی واحدها تسهیلات مناسبی جهت خانه‌دار شدن اقشار متوسط و میان‌درآمد جامعه ایجاد می‌شود. با توجه به پتانسیل و توانایی‌های موجود و استقبال مشتریان، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در نظر دارد در سال جهش تولید با تعریف چند پروژه بزرگ دیگر در شهر تهران و حتی چند شهر خارج از حوزه فعالیت قبلی نسبت به افزایش تولید و ارائه خدمات بهتر به مشتریان اقدام کند تا علاوه بر ارزش‌آفرینی برای سهامداران بتواند نقش موثری در خانه‌دار شدن هموطنان داشته باشد.

خریداران نیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیش‌فروش پروژه‌ها به آدرس سایت شرکت مراجعه کنند.

ارسال شده در تاریخ 1399/2/23 ساعت 07:05 | تعداد بازدید : 1051

املاک 118